DSC_3387

Gratka dla poszukiwaczy skarbów – Zakazana Wyspa

Jeżeli w dzieciństwie obejrzeliście wszystkie odcinki Indiany Jonesa, lubicie przygody oraz macie zgraną paczkę przyjaciół ta gra jest dla Was. Dlaczego? Podobno Zakazana Wyspa to pozycja obowiązkowa dla osób które chcą poznać gry kooperacyjne. Przekonajcie się czy warto.

DSC_3383

Lubię gry, które są dobrze wydane. Zakazana Wyspa z pewnością należy do takich pozycji. Zamiast tradycyjnego pudełka otrzymujemy metalową puszkę, która dzięki specjalnej wyprasce sprytnie mieści całą zawartość bez konieczności stosowania jakichkolwiek woreczków czy innych patentów na przetrzymywanie elementów.

DSC_3387

Jak wspomniałem – Zakazana Wyspa to gra kooperacyjna. Wszyscy gracze wspólnie dążą do zwycięstwa czemu oczywiście próbuje zapobiec mechanika gry a ta jest całkiem prosta ale i przemyślana. Do dyspozycji graczy jest 6 różnych postaci – nurek, inżynier, nawigator, posłaniec, odkrywca oraz pilot. Każda z nich posiada specjalną umiejętność, która ułatwia graczom ukończenie misji a ta polega na jak najszybszym zebraniu 4 skarbów, których wykonanie stoi na wysokim poziomie.

DSC_3386

Zasady w wielkim skrócie…
W swojej turze gracz wykonuje do 3 akcji. Może więc spożytkować je do ruchu o 3 pola (nie może ruszać się po skosie), „umocnić” dane pole (o tym później), może wymienić karty z innym graczem (stojąc na tym samym polu), może również wykonać akcję specjalną dostępną dla jego postaci lub zdobyć skarb. Aby tego dokonać gracz musi posiadać 4 karty z takim samym symbolem danego skarbu i znajdować się na jednym z 2 pół „planszy” na którym widnieje ilustracja z figurką zdobyczy.

DSC_3399

Następnie przychodzi pora na kolejnego gracza, kolejnego itd. Gra byłaby banalna gdyby nie jej mechanizm który co rundę rzuca nam kłody pod nogi. Po swoim ruchu gracz dociąga karty skarbów oraz tyle kart terenu, które zalewa woda. Karty odzwierciedlają lokacje kafli na planszy, które należy odwrócić (wyblakła strona). To ile kart losujemy wskazuje specjalny licznik poziomu wody.

DSC_3397W tym wypadku 3 karty. Gdy gracz wylosuję kartę „wzbiera woda” należy na chwilę zatrzymać grę i postępować zgodnie z opisem karty. W tym momencie poziom wody podnosi się o „1”, karty zalanych lokacji należy ponownie potasować i umieścić na wierzchu talii kart lokacji a następnie znowu wylosować odpowiednią ilość kart. Najgorsze co może się stać to ponowne wylosowanie tej samej, zalanej już lokacji. W takiej sytuacji kafelek zostaje usunięty z gry a gracze (za wyjątkiem „nurka”) nie mogą przemieszczać się przez „dziurę” co utrudnia rozgrywkę. Tak wyglądła plansza przed rozpoczęciem rozgrywki:

DSC_3389

A tak po 10 minutach:

DSC_3402

Jak widzicie gra robi co może aby utrudnić nam wykonanie zadania, dlatego należy ze sobą współpracować. Nie ma znaczenia, który z graczy zdobędzie skarb. Każdy z Was może zdobyć po jednym, jeden gracz może zdobyć wszystkie. W grze tworzycie zespół, którego celem jest jak najszybsze zebranie skarbów i ucieczka z Zakazanej Wyspy. Jaką strategię obierzecie aby osiągnąć cel? To zależy tylko od Was. Należy wspomnieć jeszcze o jednej umiejętności graczy oraz kartach specjalnych. Każdy z graczy w ramach swoich akcji może „umocnić” daną lokację, która jest „zalana”. Przeznaczając jedną akcję po prostu odwraca dany kafelek. Jest to bardzo istotne ponieważ im mniej zalanych lokacji tym mniejsze prawdopodobieństwo, że dany kafelek odpadnie z gry tworząc nam bardzo nie przyjemną dziurę 😉 utrudniającą graczom przemieszczanie się po planszy. Do dyspozycji mamy jeszcze 2 katy specjalne, które nie wliczają się do limitu akcji i możemy je zagrać w dowolnym momencie gry – nawet w turze innych graczy.

DSC_3398

Zagrywając kartę „worki z piaskiem” możemy umocnić kafel lokacji przed zalaniem lub przed wyrzuceniem z gry. Karta „lot helikopterem” umożliwia przemieszczenie pionków z jednej lokacji na drugą. Ta karta jest również potrzebna na koniec gry, ponieważ któryś z graczy musi jej użyć aby członkowie ekspedycji uciekli z wyspy – z pola „Przystań Głupców”.

DSC_3401

Jest jeszcze jedna bardzo ważna rzecz – na kaflach lokacji znajdują się symbole skarbu. W grze występują po dwa kafle przypisane do jednego ze skarbów. Jeżeli w wyniku zalewania lokacji jedna z lokacji odpadnie z gry macie jeszcze szansę zdobyć skarb na drugiej. Jednak w przypadku gdy zatopicie drugi kafel lokacji tego samego skarbu wszyscy przegrywają. Tak samo dzieje się w przypadku gdy któryś z graczy stoi na lokacji która właśnie odpada z gry. Dlatego bardzo ważne jest to aby dbać o siebie na wzajem i korzystać z przypisanych postaciom akcji.

DSC_3390

Zakazana Wyspa to gra bardzo dopracowana od strony wizualnej. Jest to również taki kooperacyjny entry-level ponieważ nie jest za trudna a rozgrywka sprawia dużą przyjemność, zwłaszcza gdy uda się odlecieć z „wyspy” która składa się już z kilku kafli.
Gry kooperacyjne cenię sobie szczególnie właśnie za to, że wymagają od graczy współpracy, rozmowy, negocjacji, podejmowania decyzji. Gra daje poczucie odpowiedzialności za zespół. Są to wartości potrzebne w dorosłym życiu a można je ćwiczyć na takiej prostej grze. Za co ZW łapie u mnie dużego plusa.

Wbrew pozorom gra sprawdzi się również gdy zechcemy zagrać samodzielnie. W takim wypadku wystarczy, że wylosujemy postaci i będziemy sterować drużyną nadal zgodnie z zasadami. Po kilku rozgrywkach gdy nabierzemy wprawy możemy stopniowo startować od wyższej wartości „poziomu wody” co jeszcze bardziej podnosi poprzeczkę.

Podsumowanie:

Ilość graczy: 2-4
Czas gry: ok. 45-60 min
Cena: ok. 70 zł

Zalety:
– bardzo ładne wydanie – grafiki na kartach są dopracowane
– przystępna cena (jak za grę wydaną w ten sposób)
– proste zasady
– dobrze działający mechanizm gry
– kooperacja 😉

Wady:
– jeżeli ktoś grał w tytuły pokroju Pandemic (recenzja wkrótce), może uznać ją za zbyt prostą.

DSC_3385